ایام خجسته عید سعید اضحی را تجلیل نمود!
انجمن همبسته گی زنان افغان در شهر اندهوون انجمن همبسته گی زنان افغان در شهر اندهوون

در محفل ایکه به مناسبت بزرگداشت از حلول عید سعید قربان ازجانب انجمن همبسته گی براه انداخته شده بود ، تعداد کثیری از هموطنان افغان مقیم در شهر اندهوون و اطراف آن اعم از زنان، مردان، جوانان و فامیل های محترم افغان شرکت نموده بودند.هم چنان عده ای از هموطنان و دوستان از سایر شهر ها وولایات هالند نیز شرکت نموده بودند که به سنگینی محفل افزود، ازجمله خانم جمیله زمان انوری از شهر دنبوش ، خانم زیبا يارزی از شهر اتریخت ، خانمان زلیخا پوپل و سهیلا زحمت از شهر آرنهم و سمیرا جان از شهر فنلو که مایه افتخار گردید.

محفل توسط خانم سیده طلوع ريیس انجمن همبسته گی افتتاح گردید و به تعقیب آن خانم جمیله زمان انوری شخصیت ورزیده اجتماعی و نطاق سابقه دار رادیو تلویزون افغانستان کار جلسه را پیش برد. قابل یادهانی است که خانم انوری از چهره های محبوب افغانی است که بیش از ۳۲ سال عمر خویش را در راه رشد کلتور و فرهنگ  سپری نموده  است. او با ظاهر شدن بالای ستیژ با کف زدن های ممتد از جانب حضار استقبال گردید. موصوف با قرائت قطعه شعر جالب کار محفل را به پیش برد.

در ابتدا از خانم سیده طلوع تقاضا نمود تا گزارش کار و فعالیت انجمن همبسته گی را خدمت حضار ارایه نمایند.

خانم سیده در صحبت خویش ابتدا ایام خجسته عید قربان را برای هموطنان تبریک گفته ، روی فضیلت و ارزشمندی عید سعید توضیحات مختصر داده و در مورد قدامت تاریخی و اهمیت قربانی درین روز معلومات ارایه نموده ګفت که ما باید در خدمت به انسانان و هموطنان از نمونه قربانی حضرت اسماعیل ع راکه در راه حقیقت خودر ا قر بان نمود سرمشق قرار دهیم.

بعدآ خانم سیده گزارش کار و فعالیت هیت رهبری انجمن همبسته گی را که بعد از ماه مارچ ۲۰۱۰ تاسیس شده خدمت دوستان تقدیم نمود که مورد توجه و استقبال فوق العاده حاضرین قرار ګرفت و فعالیت های انجام یافته انجمن را درین زمان کوتاه توصیف نمودند.( گزارش طور جداګانه به نشر خواهد رسید).

بعدآ محترم کبیر امینی موسفید و شخصیت اجتماعی کشور روی اهمیت و ارزشمندی ایام عید سعید صحبت نموده از سازماندهی و برګذلری محفل استقبال نمود و از هموطنان به پیوستن به انجمن همبسته گی دعوت نمود و تاکید نمود که وحدت و هم پیوسته گی ما وشما افغانان مهاجر از علویت خاص برخوردار است، تقاضا مینمایم که دامنه ای این انجمن را که یک انجمن کلتوری و فرهنگی است و فعالیت های مفید و موثری را برای افغانان انجام میدهد، توسعه بخشیم و عضویت آنرا حاصل نمایید.

بعدآ محترمه خانم عزیزه عنایت شاعر ورزیده و شناحته شده، معاون شورای مشورتی اتحاديهء انجمنهای افغانها درهالند و فعال امور اجتماعی و حقوق زن دو قطعه شعر انتخابی خویش را در مورد عید اضحی و محو خشونت علیه زنان قرائت نمود که از جانب حاضرین استقبال گرم گردید.

به تعقیب قطعه شعری توسط محترم کاظم جان  تحت عنوان( چرا مانمیشوم)قرائت گردید که محتوای آن در برگیرنده دعوت به وحدت و همبسته گی بین افغانان را نشان میداد، و روی وحدت و روابط بیشتر افغانی تاکید نمود بود ، مورد استقبال گرم حضار قرار گرفت. در ینجا شعر را ميخوانيم:

                                                                                                   چرا ما نمیشویم

هم میهنم ز چیست که همتا  نمیشویم                        هم باغ و هم بهار و هم آوا نمیشویم 

از هر ګروه تبار و زبانی بیک چمن                       ګل های ګونا ګون  زیبا نمیشوی

میهن فراخ و ګلشن ګسترده دامنش                         از چشم تنګ ماست اګر جا نمیشویم

روزی که دست خود بګذاری بدست من                   در ګوشه های تفرقه تنها نمیشویم

این پهنه ما در همه ما ست از چه رو                      همدامنان مهر و مدارا نمیشویم

امروزا ګر بزرګی ما دشمنی ماست                       ما دوستان کودک فردا نمیشویم

هر چه بهار رخش سمن بوده هیچګاه                     پاییز لاله های دیګر ها نمیشویم

ای هم دیار من که من هم دیار تو                         پس از کجا چګونه چرا (ما) نمیشویم

دربخش دوم پرو گرام که عبارت از بخش محوخشونت علیه زنان بوده،  درمورد و      مو ضوع متذکره خانم زلیخا پوبل خانم با تجربه و کار فهم اجتماعی و مدافع حقوق زن سخنرانی نموده مفهوم خشونت را توضیح نموده آن را محکوم نمود. خانم زلیخا نمونه های از خشونت علیه زنان را که در افغانستان ارتکاب میګردد توضیح نموده آرزو برد که ما همه افغانان با روحیه انسانی و افغانی خشونت علیه زنان را جلو گیری نماییم و فرهنگ بی خشونتی و دوستی را ترویج و تحقق بخشیم.

او آرزو برد که امید است در کشور عزیز ما خشونت علیه زنان به پایان برسد و دوستی و حسن برخورد جایګزین خشونت در میان افغانان ګردد.

در ختم بخش اول پروګرام خانم جمیله زمان انوری عضویت خویش را در انجمن همبستګی اعلان نمود و هر نوع همکاری و کمک با انجمن همبسته گی ارایه نمود.

بخش سوم که شامل موسیقی و لاتری برای حضار محترم بود آغاز گردید.

کانسرت توسط محترم فهیم یوسف زی آواز خوان جوان و خوش آواز و محترم الیاس جان طبله نواز لایق وورزیده به دوستان ارایه ګردید که با سرور و شادمانی از جانب حاضرین استقبال گردیدند. با دوام کنسرت حاضرین از محترم احسان جان عمری خواهش نمودند تا با صدای خوش و دلنواز خویش چند اهنګ خدمت شرکت کننده گان محفل تقدیم نمایند که اهنګ های انتخابی آن مورد استقبال شایان سامعین قرار گرفت.

درین میان لاتری های توزیع شده مورد قرعه کشی قرار ګرفت که عده از دوستان موفق به دریافت جوایز ګردیدند و به خوشی و شادی محفل افزود.

در اخیر، قرعه کشی بمنظور تعین شخص خوش چانس محفل بعمل آمد که در نتیجه خانم ناهیده جان خانم جوان و خوش نصیب با اخذ قرعه جایزه فوق العاده را نصیب کردید.

محفل تا ساعت ۱۱،۳۰ شب ادامه یافت.


November 30th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها